Smażenie - za i przeciw

Smażenie potraw to jedna z najpopularniejszych, choć niezbyt zdrowych, metod przygotowywania posiłków. Smażyć można mięso, ryby, owoce morza, warzywa i owoce. Smażenie polega na ogrzewaniu potrawy w tłuszczu. Wyróżnia się dwa rodzaje smażenia: w niewielkiej ilości tłuszczu – jest to tzw. smażenie płytkie, oraz smażenie w głębokim tłuszczu – jest to tzw. smażenie zanurzeniowe. Potrawy z patelni, chociaż niezbyt zdrowe, kuszą swoim aromatem i niepowtarzalnym smakiem. Aby zmniejszyć ich niekorzystne właściwości, do smażenia warto wybierać zdrowsze rodzaje tłuszczów.

123RF

Rodzaje smażenia

Smażenie płytkie ma miejsce przy niewielkim udziale tłuszczu. W ten sposób potrawy nie przesiąkają nim w tak dużej mierze, jak w wyniku smażenia głębokiego. Dzięki temu, dania takie są mniej tuczące. Przy małej ilości tłuszczu należy częściej obracać smażony pokarm, gdyż może on łatwiej przywierać do dna patelni, a nawet przypalać się. Smażenie płytkie jest idealne do przyrządzania drobno pokrojonego mięsa, naleśników, omletów, a także plastrów owoców i warzyw.

Smażenie głębokie lub inaczej – smażenie zanurzeniowe, ma miejsce przy dużym udziale tłuszczu. Polega na całkowitym pokryciu smażonego dania w tłuszczu. Aby pokarm zarumienił się z każdej strony, należy go obracać. Smażenie zanurzeniowe praktykowane jest przy przygotowywaniu m.in. pączków czy faworków.

Smażenie uznawane jest za najmniej zdrową metodę obróbki żywności. Jednak nie trzeba z niej całkowicie rezygnować. Zdrowe smażenie to smażenie bez dodatku tłuszczu lub na niewielkiej jego ilości. Patelnia posmarowana pędzelkiem namoczonym w oleju powinna być wystarczająco natłuszczona, aby swobodnie na niej smażyć.

Smażenie beztłuszczowe polega też na stosowaniu naczyń z wysokogatunkowej stali nierdzewnej, naczyń teflonowych, żeliwnych lub pokrytych nieprzywieralnymi powłokami. Takie patelnie i woki pozwalają ograniczać ilość stosowanego tłuszczu. Pamiętać jednak należy o odpowiednim nagrzaniu naczynia przed położeniem na nim kotleta. Do smażenia beztłuszczowego najbardziej nadają się warzywa, ryby, mięso i jajka.

Smażenie na oleju

Najważniejszą zasadą dotyczącą smażenia jest stosowanie wyłącznie świeżego oleju. W przypadku tłuszczu używanego wielokrotnie, potrawa może nabrać brązowej barwy, a jej wygląd i aromat straci na atrakcyjności. Smażenie odbywa się w wysokiej temperaturze, może osiągać nawet 200 stopni Celsjusza. Dlatego warto pamiętać o rękawicach ochronnych na dłonie i zachowaniu ostrożności.

Odpowiednia jakość oleju użytego do smażenia jest niezmiernie istotna. Olej do smażenia powinien być przechowywany w chłodnym i zacienionym miejscu. W przeciwnym razie zawarte w nim nienasycone kwasy tłuszczowe ulegną utlenieniu. Na jakość oleju ma wpływ również podgrzewanie i rodzaj żywności w nim smażonej. Zaleca się, by do smażenia używać olejów o przewadze kwasów jednonienasyconych nad wielonienasyconymi. Najbardziej niebezpieczne dla zdrowia są substancje powstające ze spalonego tłuszczu, takie jak akroleina, która ma działanie rakotwórcze.

Zobacz również: Pomysły na rodzinną aktywność fizyczną

Do smażenia we frytkownicy powinno stosować się bardziej trwałe oleje, np. olej rzepakowy. Oleje surowe, nierafinowane, czyli oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia nie nadają się do smażenia. Niewielkie ilości białek, które pozostają w oliwie po tłoczeniu, w procesie smażenia ulegają ścięciu.

Właściwości smażonych potraw

Wiele osób wprost przepada za potrawami smażonymi na tłuszczu. Rzeczywiście, chrupiąca skórka i aromantyczny zapach jedzenia z patelni są naprawdę kuszące. Jednak należy pamiętać, że ten typ pokarmu nie jest dla nas zdrowy. Smażenie bowiem zmienia skład potrawy, niestety, na gorsze.

Podczas smażenia potrawy z patelniulegają reakcji Maillarda, w wyniku której uszczuplają się pokłady aminokwasów i węglowodanów w poszczególnych składnikach. Dodatkowo, produkowane są związki zapachowe, które wraz z lotnymi cząsteczkami tłuszczu unoszą się w powietrzu, nadając potrawom smażonym silny, kuszący zapach. W wyniku działania wysokiej temperatury produkowane są liczne związki chemiczne o szkodliwym wpływie na organizm ludzki.

Unikać należy przede wszystkim używania smalcu. W wyniku jego napowietrzenia powstają aktywne wolne rodniki, które przemieniają także do tej pory nietknięte kwasy tłuszczowe. Tymczasem wolne rodniki gromadzące się w błonach komórkowych ciała, przyspieszają proces starzenia się organizmu.

Smażenie na maśle praktykuje wiele gospodyń domowych. Takie smażenie ma nadać potrawom niepowtarzalny maślany aromat i smak. Nie jest to jednak zdrowy sposób przyrządzania posiłków. Podczas roztapiania i ogrzewania masła powstają silne związki chemiczne, które w dużych ilościach mogą powodować podrażnienia oczu, błon śluzowych i dróg oddechowych. Zwykłe masło do smażenia jest niezdrowe. Można je jednak zastąpić masłem ghee – masłem sklarowanym – które nie przypala się nawet w wysokiej temperaturze. Ghee można kupić w sklepach ze zdrową żywnością.

Kolejnym argumentem przeciw smażeniu potraw jest fakt, iż zmniejsza ono zawartość wody w potrawach. W jej miejsce natomiast pojawia się tłuszcz. Wraz ze smażeniem jego stężenie w pokarmie wzrasta i może osiągać nawet wartość 15–50%. W konsekwencji, spożywane dania stają się wysokokaloryczne i prostą drogą prowadzą do nadwagi.

Zdrowe i lekkie przepisy


Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

6 przepisów na odchudzające sałatki Pozbądź się toksyn! 5 przepisów na oczyszczające soki Koktajl, który redukuje cholesterol i spala tłuszcz Bezglutenowa pizza na brokułowym spodzie Sernik z kaszy bulgur Jak dobrze zacząć dzień, czyli co powinien jeść rano sportowiec? 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Sałatka ze słoika – pomysł na zdrowy lunch do pracy Te objawy świadczą o zakwaszeniu organizmu! Prosta metoda, dzięki której oczyścisz organizm z toksyn Tłuste przekąski, które pomagają schudnąć Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Przekąska po treningu: tost z masłem migdałowym i bananem Nie musisz się obawiać, jedząc te ciasta. Są zdrowe i nie tuczą 5 fit śniadań z płatków owsianych Tych produktów nie jedz przed treningiem Odchudzające przepisy: sałatka z kurczakiem i truskawkami Domowe pralinki Najlepsze orzechy na utratę wagi Fit ciasto marchewkowe Wegańskie ciasteczka Czekoladowe raw cake Odchudzające przepisy: jajko zapiekane w awokado Brownie z batatem i rodzynkami Fantazja fasolowa

Popularne w tym tygodniu:

Pozbądź się toksyn! 5 przepisów na oczyszczające soki 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Fit ciasto z masła orzechowego Co Ewa Chodakowska poleca jeść na kolację? Pięć prostych i niskokalorycznych przepisów FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej 6 przepisów na odchudzające sałatki Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na śniadanie. Pięć przepisów Sałatka na lunch z 4 składników, która syci aż do kolacji Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na drugie śniadanie. Pięć przepisów Racuszki z jabłkiem Szybkie 4-składnikowe zdrowe i niskokaloryczne desery