Smażenie jest zdrowsze niż gotowanie

Naukowcy twierdzą, że smażenie warzyw jest zdrowsze niż ich gotowanie. Kontrowersyjna teza została potwierdzona badaniami. Jest tylko jeden haczyk – do smażenia należy używać oliwy extra vergine.

123RF

Zawartość antyoksydantów w warzywach

Eksperci z Uniwersytetu w Granadzie chcieli sprawdzić, jak rodzaj obróbki jedzenia wpłynie na zawartość antyoksydantów w warzywach. Eksperymentowi poddali ziemniaki, dynię, pomidory oraz bakłażana. Zastosowali trzy różne sposoby przyrządzania – smażenie, gotowanie i smażenie w mieszance oliwy z oliwek extra vergine i wody (to tradycyjna technika wykorzystywana w kuchni hiszpańskiej).

Okazało się, że najwięcej bezcennych dla zdrowia przeciwutleniaczy znajdowało się w warzywach, które były usmażone na oliwie z oliwek, najmniej – w ugotowanych. Skąd taki wynik? Naukowcy sugerują, że podczas smażenia część fenoli znajdujących się w oliwie przenika do warzyw, które w ten sposób zyskują dodatkową porcję antyoksydantów. Substancje te niszczą wolne rodniki i chronią przed wieloma chorobami, m.in. nowotworami czy cukrzycą.

Autorzy badania podkreślają, że chociaż smażenie na oliwie może dostarczyć cennych składników, należy pamiętać, że przygotowane w ten sposób warzywa mają wysoką zawartość tłuszczu oraz kalorii. Poza tym, nie należy całkowicie przekreślać gotowania. Podczas eksperymentu okazało się, że gotowane warzywa mają więcej antyoksydantów niż surowe, ale tylko wtedy, gdy spożywamy je razem z wodą, w której się gotowały.

Zdrowe smażenie?

Hiszpańscy badacze wykazali, że smażenie nie zawsze musi być niezdrowe. Niestety, to jednak wciąż najbardziej kaloryczny sposób przygotowywania warzyw.

Kontrowersje może również wzbudzić wykorzystanie oliwy extra vergine do smażenia – powszechnie uważa się bowiem, że ten rodzaj nadaje się wyłącznie do spożywania na zimno. Nowe badanie potwierdza, że można na niej również smażyć – nie zaszkodzi to zdrowiu, a nawet dostarczy dodatkowych cennych składników.

Zdrowe i lekkie przepisy


Część dietetyków już wcześniej twierdziła, że oliwa extra vergine może być wykorzystana do smażenia, o ile temperatura na patelni nie przekracza 220 stopni Celsjusza. Nie powinna być więc wykorzystywana do smażenia na głębokim oleju – w tym przypadku lepiej sprawdzi się olej rzepakowy lub rafinowana oliwa z oliwek.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

JAK ZMNIEJSZYĆ APETYT NA SŁODYCZE? Granola - sprzymierzeniec odchudzania czy przyczyna otyłości? Co dietetycy jedzą na kolację? Sprawdziliśmy Miesiąc bez alkoholu? Sprawdź, co będzie się działo w twoim organizmie Masło orzechowe - zdrowe kalorie Szparagi – niepozorne źródło cennych składników Zwykły sok pomidorowy, a ile ma zalet! Naukowcy opracowali tabletkę, która pomoże osobom z nietolerancją glutenu 4 migdały dziennie mogą poprawić zdrowie Sól nie taka straszna. Zdrowa alternatywa, czyli co zjeść kiedy mamy ochotę na coś zakazanego? Tych warzyw nie powinieneś jeść w zimie

Popularne w tym tygodniu:

Ile owoców dziennie? Czy można je zjadać w dowolnych ilościach? Cholesterol. Co jeść przy wysokim poziomie cholesterolu? Dieta na obniżenie cholesterolu