9 złych nawyków w gotowaniu, z którymi powinniśmy zerwać

123RF

Zazwyczaj zaraz po zakończeniu gotowania, smażenia, grillowania czy pieczenia mięsa, wykładamy je na talerz i pałaszujemy.

Tymczasem mięso takie należy odłożyć na chwilę, by nie traciło swojej soczystości zaraz po rozkrojeniu. Mniejsze kawałki potrzebują na to 5 do 10 minut. Większe — nawet do 20.

Zbyt długie podgrzewanie oleju

Wiele przepisów zaczyna się od zaleceń, by umieścić coś na patelni na rozgrzanym oleju. Zanim olej osiągnie odpowiednią temperaturę, często zajmujemy się innymi rzeczami, by nie tracić zbyt wiele cennego czasu. To niestety powoduje, że ten właściwy moment często nam umyka. Dostrzegamy to wówczas, gdy znad patelni wydobywa się dym. Przypalony olej traci korzystne dla zdrowia właściwości. Rozpadają się pożyteczne przeciwutleniacze, a tworzą szkodliwe dla organizmu związki.

Zdrowe i lekkie przepisy


Przeładowanie patelni

Czasami pośpiech i niecierpliwość powodują, że wypełniamy patelnię składnikami po same brzegi i czekamy, aż wszystkie będą gotowe. Takie działanie, zamiast spokojnego wykonywania określonych czynności krok po kroku, może wydłużyć czas smażenia. Ciepło będzie miało utrudniony dostęp do większości składników. Ponadto danie przybierze mało estetyczny wygląd.

Temperatura niedostosowana do naczynia

Rzadko zdarza się, by ktoś sprawdził, w jakiej temperaturze można używać danego naczynia, dlatego też najczęściej są one nadmiernie rozgrzewane. Nieprzywierająca powłoka, pokrywająca np. patelnie, może zacząć uwalniać szkodliwe dla naszego zdrowia substancje. Ekspozycja na opary grozi wystąpieniem objawów grypopodobnych, a więc gorączki, osłabienia czy kaszlu. Ponadto negatywnie wpływa to na wydajność samego sprzętu.

Metalowe przybory na patelni o nieprzywierającej powłoce

Brak świadomości bądź poszanowania dla własnego sprzętu powoduje, że jest on niepotrzebnie niszczony przez samych właścicieli. Wykorzystując do mieszania metalowe łyżki, widelce i łopatki, rysujemy pokrywającą naczynia powłokę, przez co szybciej się zużywają, a zawartość zaczyna przywierać do dna. Lepiej używać przyborów drewnianych.

Miksowanie gorących płynów w blenderze bez zdejmowania pokrywy

Taka czynność może powodować wytworzenie we wnętrzu blendera zbyt dużego ciśnienia, które wysadzi jego zawartość. Nie tylko ryzykujemy w ten sposób uszkodzenie urządzenia, ale i bolesne oparzenia skóry. Jeśli koniecznie musimy rozdrobnić coś gorącego, zamiast pokrywy użyjmy ręcznika lub ścierki, które przepuszczą powietrze. Unikniemy w ten sposób nieprzyjemnego wypadku.

Nadgorliwe mieszanie

Jeśli w przepisie znajduje się zalecenie ciągłego mieszania przygotowywanej potrawy, owszem, należy się tego trzymać. Jednak w sytuacji, kiedy nie jest to jasno określone, lepiej oprzeć się tej pokusie. Nadmierna ingerencja sprawa, że podgrzewane produkty nie chcę się zarumienić, a w dodatku stają się mniej aromatyczne i tracą cenne walory odżywcze. Negatywnie wpływa to także na ich konsystencję.

Zbyt intensywne miksowanie ciasta

Chcąc, by ciasto po wymieszaniu składników stało się jednolitą masą, często je miksujemy. Taka metoda rzeczywiście przynosi dobre efekty dopóki nie robimy tego zbyt gorliwie. Jeśli przesadzimy, ciasto nie będzie chciało się upiec i może pojawić się zakalec. Miksera można używać jedynie do momentu całkowitego połączenia składników. Wcześniej masę warto delikatnie rozmieszać łyżką.

Płukanie mięsa przed gotowaniem

Przed gotowaniem wiele osób płucze mięso, by pozbyć się śliskiego nalotu. Takie działanie może jednak przynieść więcej szkody niż pożytku. Przyczynia się to bowiem do rozprzestrzeniania występujących na jego powierzchni niebezpiecznych dla zdrowia bakterii. Zaleca się raczej przecieranie go ręcznikiem.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Smoothie - sposób na zdrowie? Kolacja na diecie - co na kolację na diecie? Dietetycy odpowiadają Pod jaką nazwą producenci żywności ukrywają w swoich produktach glutaminian sodu? (WIDEO) Orkiszowy placek ze śliwkami Odchudzone fast-foody Najmniej i najbardziej toksyczne owoce i warzywa. Nowy raport EWG Pudding z nasionami chia Czekoladowy omlet z cukinią Niezdrowe skutki jedzenia zdrowej żywności Buraczana tęcza według przepisu Otylii Jędrzejczak Oreo fit - przepis. Ciastka Oreo Nowy rok, nowe nawyki żywieniowe! Od czego rozpocząć zdrowe odżywianie?

Popularne w tym tygodniu:

Pieczone kacze udko z sałatką z czerwonej kapusty i granata